ЕТАП 1. Проследяемост на доставчика
1.1. Партида на доставчик
В МАКС този етап стартира с документ “Складова разписка за доставени стоки”, в който се отразяват данните на документа от доставчика (фактурата за покупка на стоките). В складовата разписка за доставка на стоки артикулите се заприхождават по доставни цени без ДДС в съответния склад и със съответната партида, с която пристигат от доставчика с 2 варианта:
- вътрешен номер за партидата от доставчик;
- използване на номера на доставчика.

1.2. Срок на годност
Партидната проследяемост се допълва и със залагане срок на годност на ниво партида. При заложен срок в дни по артикул, при регистриране на доставка автоматично се изчислява конкретна дата до която е годна, конкретната партида суровина.
По този начин се гарантира надеждна проследяемостта не само с цел определяне на доставчика, но и използване в нужния срок на наличните на склад суровини.
Така веднъж въведена в складовата база, фактурата за доставка може да се прехвърли автоматично в счетоводната база и да се включи в Дневник за покупки (съгл. ЗДДС).
ЕТАП 2. Складиране на суровини и материали
След като е въведен документът “Складова разписка за доставени стоки”, справка за последните може да се направи в “Дневник за контрол на доставените суровини и материали”. Той поддържа справки за това кой материал от кой доставчик е закупен, с какъв документ и на коя дата, както и с коя партида е получен и заприходен. Тази информация е особено полезна, за да се проследи артикулът и да се открие коя е проблемната партида при възникване на проблем с продукт, за производството на който е използван конкретният материал.

Във всеки един момент системата осигурява справки за текущите наличности, доставките и изписването на суровини и материали по отделни партиди. Справката “Складова наличност по партиди” извежда информация за всички артикули в даден склад или за конкретно избран артикул за зададен период от време, като за избрания период се извеждат данни за всички партиди на материалните запаси, по които има или няма движение. Има възможност по зададен от потребителя критерий нулеви партиди да не се извеждат.

ЕТАП 3. Производство – проследяемост на преработката
Начина на регистриране на процесът на преработка в МАКС® и справките за последваща информация гарантират надеждно проследяване в посока установяване на връзка „партида суровина <–> партида готов продукт“ и обратно „партида готов продукт <–> партида суровина“.
3.1. Автоматично влагане в производството от партидите на суровините
За производството на готов продукт в системата се въвежда документ “Нареждане за производство”.
Той съдържа информация за количеството и номера на партидата на продукта, който ще се произвежда, количествата на входящите материали, които са необходими за производството на съответното количество готов продукт, като автоматично се определят и партидите на материалите, от които следва те да се изпишат при влагането им в производство, с възможност за ръчна корекция. Документът има контролна функция – следи какви материали следва да се вложат в производството според заложените разходни норми, а след като е произведена продукцията – отчита преразход или икономия на суровини и материали. Автоматично се изписват вложените материали и автоматично се заприхождава (засклажда) готовия продукт.
3.2. Автоматично формиране на номер и дата на партида на готов продукт
По отношение на готовия продукт е разработена възможност за автоматично формиране на номер и дата на партида за конкретната дата на производство, по определен алгоритъм, както и изчисляване на дата (срок) на годност на база заложен брой дни по конкретни артикул. Така се постига максимално облекчаване партидната работа на потребителите и се осигурява нужната за анализи и вземане на решения информация.
3.4. Проследимост на производството
1) От суровина към готов продукт
Може да бъде изведена детайлна информация за дадена суровина като вид, количество, партида и конкретен доставчик, в кои изделия, като вид и конкретни партиди е вложена, на кои дати, с кои документи.

2) От готов продукт към суровина
В дадена партида готов продукт, бързо и лесно, може да се проследи, кой материал като вид, партида, количество участват и от кой доставчик е закупен.

3.5. Проследяване при производство БЕЗ разходна норма
Подобна информация може да се извлече и за производства, които НЕ се базират на разходни норми. Чрез възможността за обвързване на конкретен документ за изписване на суровини и материали с конкретен документ за заприхождаване на готов продукт се осигурява нужната връзка, респективно, информация за надеждна последваща партидна проследяемост.
След като са вложени материалите в производството и е произведен готов продукт, той автоматично се заприхождава в склада за готова продукция с документ “Складова разписка за продукция”. В документа се съдържа информация за количеството произведен продукт, себестойността на готовия продукт (равна на стойността на вложените суровини и материали, като тук все още не се включват непреките производствени разходи) и партидата, с която се заприхождава готовия продукт в склада.
Чрез „Справка за вложените суровини и материали по изделия“ се проследява вида и количеството на материалите по норматив (по разходни норми) и реално вложените в производството (по искания за материали). Извеждат се разликите между тях. Справката може да се използва като Дневник за контрол на готовата продукция.

В справка “Складова наличност по партиди” за склад Готова продукция се извежда информация за движението на всеки един артикул за определен период от време (наличност, доставка и изписването му от склада).
5.1. Проследяемост на потребителите – проследяемост на готовите продукти до прекия потребител
Този етап стартира с издаване на “Търговски документ” (експедиционна бележка), в който се въвеждат данни за клиента и артикулите, които се продават. Документът съдържа всички необходими реквизити, даващи информация за артикулите – наименование, количество, цена, номер на партида, дата на производство, BG номер на вида производство и т.н.

От всеки “Търговски документ” във всеки един момент може да се издаде автоматично фактура, като не е необходимо да се въвежда нов документ. В системата има възможност за обединяването на няколко търговски документа в една фактура. Фактурата съдържа всички необходими реквизити съгл. ЗДДС и Закона за счетоводството. Има възможност и за издаване на фактури, съдържащи и допълнителна информация, изисквана от определени клиенти (Метро Кеш&Кери България, Билла България, Kaufland и др.).
5.2. Декларация за съответствие
Като съпътстващ продажбата документ, може да бъде отпечатан и документ „Декларация за съответствие“ (Сертификат, Удостоверение за качество), включващ информация за продаваните продукти като вид, партида, срок на годност, стандарт и система за качество.
5.3. Дневник за контрол на експедирана продукция
Чрез богатия набор от справки за продажбите, лесно може да бъде проследена дадена партида от един артикул – било то продукт, стока или директно продадена суровина, до кой краен потребител (клиент) е достигнала. Детайлно се получава информация за датата на продажба, вида на документа, конкретната партида и самия клиент.

В справка “Дневник за контрол на експедирана продукция” се извежда информация за продуктите, които са продадени на определен клиент, вид, номер и дата на документа за продажба, наименованието на клиента, количеството и партидата на продуктите, които клиентът е закупил.
